fbpx
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
FLIC ICONS
/
/
«Ολυμπισμός, μια σύγχρονη εφεύρεση, μια αρχαία κληρονομιά»
Κωδ. 40638
Μαρίνα Σχίζα

Μαρίνα Σχίζα

«Ολυμπισμός, μια σύγχρονη εφεύρεση, μια αρχαία κληρονομιά»

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες με μια έκθεση για τα ολυμπιακά ιδεώδη

Η Γαλλία ετοιμάζεται να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2024 από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου 2024 στο Παρίσι και σε 16 πόλεις στη μητροπολιτική Γαλλία αλλά και στη γαλλική αποικία της Ταϊτής. Δέκα χιλιάδες αθλητές σε 329 αγωνίσματα και σε 32 αθλήματα θα αναβιώσουν το αρχαίο ελληνικό αθλητικό πνεύμα στην 33η Ολυμπιάδα.

Η Γαλλία δεν θα μπορούσε να παραλείψει από τη διοργάνωσή μια έκθεση για να πλαισιώσει το παγκόσμιο αθλητικό γεγονός. Η έκθεση: “Ολυμπισμός: Σύγχρονη εφεύρεση, αρχαία κληρονομιά” έχει ήδη ανοίξει στο Μουσείο του Λούβρου ως προάγγελος της αθλητικής διοργάνωσης. Σ’αυτήν το γαλλικό μουσείο παρουσιάζει το πολιτικό πλαίσιο εντός του οποίου δημιουργήθηκαν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες στα τέλη του 19ου αιώνα, τις εικονογραφικές πηγές στις οποίες βασίστηκε η αναβίωσή τους αλλά και τους διοργανωτές, που είχαν την ιδέα να ξαναζωντανέψουν τους αθλητικούς αγώνες της αρχαίας Ελλάδας. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι το εμβληματικό κύπελλο του Σπύρου Λούη, πρώτου νικητή στον Μαραθώνιο των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896. Επίσης πολύτιμα αντικείμενα, μεταξύ των οποίων, πίνακες, γλυπτά, νομίσματα, ααγγεία αλλά και αφίσες, καρτ ποσταλ, τρόπαια, γραμματόσημα και αναμνηστικά.

Η έκθεση του Λούβρου εκκινεί από το ολυμπιακό Παρίσι του 1894. Προβάλλει τις προσωπικότητες που δούλεψαν για τη θεμελίωση των σύγχρονων Αγώνων (1896) τόσο από τη γαλλική όσο και την ελληνική πλευρά, όπως ο ιστορικός Σπυρίδων Λάμπρος και αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές από την πρώτη διοργάνωση και τη Μεσολυμπιάδα που ακολούθησε στην επέτειο των δέκα χρόνων (1906). Η έκθεση στοχεύει να βοηθήσει το κοινό να κατανοήσει τον αντίκτυπο των αρχαιολογικών ανακαλύψεων τις οποίες αποτύπωσε ο Ζιλιερόν στους τρόπους επικοινωνίας κατά τη γέννηση αυτών των αγώνων, με έργα όπως γραμματόσημα, αφίσες, καρτ ποστάλ, τρόπαια, αναμνηστικά. Ο Ζιλιερόν βρίσκεται πίσω από την πρώτη έκδοση γραμματοσήμων αθλητικών αγώνων στον κόσμο και τη γέννηση του ολυμπιακού φιλοτελισμού.

Ελλάδα και Γαλλία μαζί στην αναβίωση των Ολυμπιακών

Η αρχαία Ελλάδα ήταν το μέρος όπου «γεννήθηκαν» οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες, έτσι η Αθήνα θεωρήθηκε η ιδανικότερη πόλη για να φιλοξενήσει και την πρώτη διεξαγωγή των σύγχρονων. Ωστόσο, στο Παρίσι γεννήθηκε η ιδέα της αναβίωσής τους στο όνομα της ειρήνης που προάγεται από τα ιδεώδη του αθλητισμού μέσα από τη φαντασία ιστορικών, επιστημόνων, καλλιτεχνών και πολιτικών. Όλα ξεκίνησαν από το συνέδριο που οργάνωσε ο Γάλλος παιδαγωγός και ιστορικός Πιερ ντε Κουμπερτέν (Pierre de Coubertin) στο Παρίσι, στις 23 Ιουνίου 1894. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ) ιδρύθηκε επίσης κατά τη διάρκεια αυτού του συνεδρίου. Δυο χρόνια αργότερα το παγκόσμιο αθλητικό γεγονός ξεκινούσε, την άνοιξη του 1896, στο ανακαινισμένο Παναθηναϊκό Στάδιο, μια διαδρομή που το 2024 συμπληρώνει 130 χρόνια από το συνέδριο και 100 χρόνια από τη δεύτερη φορά που διοργανώθηκαν στο Παρίσι, το 1924 ( η πρώτη φορά ήταν το 1900, ως μέρος της Παγκόσμιας Έκθεσης).

Μισιέλ Μπρεάλ

Ο ιστορικός, γλωσσολόγος και δάσκαλος Μισέλ Μπρεάλ (Michel Bréal, 1832-1915), που ήταν παρών στο ιδρυτικό συνέδριο της Σορβόννης, θέλησε να αναβιώσει τον αγώνα του Μαραθωνίου βασιζόμενος, με πρωτότυπο τρόπο, σε αρχαίες ιστορικές πηγές. Είναι ο πνευματικός πατέρας ενός σύγχρονου αθλήματος που έχει καθιερωθεί παγκοσμίως. Στην έκθεση του Λούβρου υπάρχει και το δάνειο από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος του πρώτου Ολυμπιακού Κυπέλλου, που σχεδίασε ο Μπρεάλ, δημιουργήθηκε με οδηγίες του από έναν Γάλλο ανώνυμο χρυσοχόο και προσφέρθηκε το 1896 στον πρώτο νικητή του αγώνα, τον Έλληνα Σπυρίδωνα Λούη. Είναι το πιο διάσημο ολυμπιακό τρόπαιο, με έντονη ιστορική και συμβολική χροιά. 

Ένας ολυμπιακός καλλιτέχνης

Προσωπικότητα σημαντική στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων ήταν εξάλλου, ο Εμίλ Ζιλιερόν (1850–1924), ο ελβετός σχεδιαστής, που εκπαιδεύτηκε στη σχολή Beaux-Arts  του Παρισιού και συχνά περνούσε χρόνο στο Λούβρο αντιγράφοντας τα αριστουργήματά του. Ο Ζιλιερόν είχε εγκατασταθεί στην Ελλάδα ως επίσημος καλλιτέχνης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 και των Μεσολυμπιακών του 1906 σχεδιάζοντας τα τρόπαια των νικητών, με την έμπνευσή του να αντλείται από ανακαλύψεις, που είχαν γίνει σε σημαντικές αρχαιολογικές ανασκαφές, ελληνικές και ξένες, στις οποίες είχε εργαστεί. Χρησιμοποιώντας  τις πλέον πρόσφατες τεχνικές αναπαραγωγής της εποχής του, ο Ζιλιερόν είχε εικονογραφήσει επικοινωνιακό υλικό (ιδιαίτερα γραμματόσημα και αφίσες) για το ελληνικό κράτος. Έτσι, με τις κοινωνικές και επαγγελματικές του διασυνδέσεις ήταν ένα βασικό πρόσωπο, όταν ήρθε η ώρα, για να δημιουργήσει την νέα ολυμπιακή εικονογραφία. Οι ιδέες και τα πρότυπα αναφοράς εξάλλου, προέκυψαν από την εμπειρία, που είχε αποκτήσει στις ανασκαφές στην Ακρόπολη, τον Μαραθώνα, τη Βοιωτία, την Εύβοια και αλλού. Ενώ οι κλασικές πηγές χρησιμοποιήθηκαν για την αναπαράσταση των κινήσεων των αρχαίων αθλημάτων.

Info

Παρίσι, Λούβρο. Μέχρι 16/09/2024. Πληροφορίες: 

https://www.louvre.fr/en/exhibitions-and-events/exhibitions/olympism
Scroll to Top